Particulieren
U wilt zo lang mogelijk zelfstandig blijven in uw vertrouwde woonomgeving. Als uw geestelijke of lichamelijke gezondheid achteruit gaat, is dit niet altijd eenvoudig. Wie alleen woont kan in noodsituaties niet altijd direct rekenen op hulp. Hoe vaak leest u niet in de krant dat iemand uren of zelfs dagen hulpeloos op de vloer gelegen heeft.
Ook als u nog met zijn tweeën zelfstandig woont, kan persoonsalarmering uw veiligheid aanzienlijk vergroten. Als een van beide partners weg moet, bijvoorbeeld voor een boodschap, heeft de thuisblijvende partner de zekerheid van het persoonsalarm. Persoonsalarmering is een hulpsysteem voor in en rond uw woning dat ervoor zorgt dat u in geval van nood dag en nacht hulp kunt inroepen.
Met de persoonsalarmering kunt u in een noodsituatie in uw woning door één simpele druk op een zendertje contact krijgen met de meldcentrale. De medewerker van de meldcentrale regelt dat u hulp krijgt. U bent zelf degene die beslist wie er komt. Dit kan familie of een buurman zijn of een professionele hulpverlener.
Alarmtoestellen
Toestellen voor persoonsalarmering zijn moderne communicatiesystemen, die functioneren d.m.v. gebruikmaking van het reguliere telefoonnetwerk. Het systeem is heel eenvoudig. Het bestaat uit een basistoestel en een (draadloze) zender.
De gebruiker draagt een zender bij zich, die naar keuze kan worden gedragen met een halskoord of als een horloge d.m.v. een polsband. Beide worden standaard bij het toestel geleverd. In geval van een noodsituatie, onraad, ongeval of bij acute medische problemen hoeft de gebruiker alleen op de alarmknop te drukken. Hierdoor ontstaat automatisch een telefoonverbinding met onze professionele meldcentrale. U kunt vervolgens aan de centralist uitleggen wat er aan de hand is en om hulp vragen. Hiervoor hoeft u niet direct naast het toestel te staan. Ook op een afstand zal de centralist u kunnen horen. Als de afstand echter te groot is of u zit in een ander vertrek zodat u de centralist niet hoort, dan is dit geen probleem. Als de centralist geen reactie van u krijgt krijgt zal hij ook hulp inschakelen.
Sociale en Professionele alarmering
- Sociale alarmering is een vorm waarbij in een noodgeval familie, kennissen of buren worden ingeschakeld. Bij de aanvang van de alarmering geeft u het liefst 3 of meer contactpersonen op die door de alarmcentrale dag en nacht gebeld kunnen worden in een noodsituatie. Deze personen dienen het liefst in uw nabijheid te wonen.
- Professionele alarmering maakt gebruik van betaalde hulpverleners van een thuiszorgorganisatie, bijvoorbeeld Buurtzorg of een andere thuiszorgorganisatie. In geval van alarm wordt deze organisatie ingeschakeld en zal er een beroepskracht naar u toe komen. Professionele alarmering is alleen mogelijk als er in uw woonplaats een organisatie actief is die 24 uurs hulp biedt.
Meldkamer
Bij sociale alarmering dienen het liefst 3 contactadressen opgegeven te worden. De centralist zal proberen contact te krijgen met een van deze hulpverleners in de volgorde die u zelf hebt opgegeven. Indien geen van de opgegeven telefoonnummers wordt beantwoord zal de centralist politie of andere professionele hulpverleners benaderen om de gewenste hulp te kunnen bieden.
Installatie
De installatie wordt in principe verzorgd door een van de medewerkers van Connect Service. Deze sluit het toestel aan en geeft uitleg over het gebruik ervan onder andere door samen met de cliënt een testmelding te maken. De cliënt kan dan in de praktijk ervaren wat het toestel doet en hoe de communicatie met de alarmcentrale verloopt. . Eventueel monteert deze medewerker ook een zorgcilinder of sleutelkluis om de medewerkers van een thuiszorgorganisatie toegang te geven in geval van alarm. Vaak gebeurt het geven van de uitleg in aanwezigheid van een familielid zodat de uitleg, indien nodig, later in alle rust herhaald kan worden
Onderhoud
De werking van het toestel wordt 2 x per week gecontroleerd. Dit is een automatische test, u hoeft daarvoor niets te doen en u zult hier niets van merken. Mocht het toestel niet goed functioneren dan wordt u benaderd zodat het probleem verholpen kan worden.